Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door Stichting Wooncompas (hierna: Wooncompas)
1. Inleiding
Wooncompas verhuurt, verkoopt en beheert woningen in Ridderkerk, Albrandswaard, Barendrecht en Rotterdam. Wonen is een basisbehoefte. Wij zorgen voor goed en betaalbaar wonen voor huishoudens met een smalle beurs. Kwetsbare mensen kunnen op ons rekenen. Indien u een woning van ons wilt huren of kopen of andere diensten van ons af neemt, verwerken wij uw persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk om u te informeren hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en waar wij ze voor gebruiken. Wij informeren u ook over uw rechten hierin. Wooncompas neemt uw privacy serieus en hanteert een strikt privacy beleid. Wij gebruiken met betrekking tot privacy de volgende uitgangspunten:
1.1. Opbouw privacyverklaring
In de inleiding van dit document is informatie te vinden over Wooncompas als organisatie als het gaat om de verwerking van persoonsgegevens en op basis van welke grondslag we dit mogen doen. Daarna wordt duidelijk welke persoonsgegevens wij verwerken en voor welke doelen we dit doen. Ook wordt toegelicht voor welke diensten we de gegevens verwerken. Het delen van gegevens met andere partijen is belicht, evenals het verwerken van persoonsgegevens buiten de EU. De beveiliging van gegevens komt aan bod evenals het behandelen van de bewaartermijnen. Als laatste is een onderdeel toegevoegd over welke rechten u als klant heeft en de mogelijkheid om een klacht in te dienen of contact op te nemen met Wooncompas.
1.2. Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die direct of indirect herleidbaar zijn tot een persoon. Voorbeelden hiervan zijn uw naam, adres, telefoonnummer en rekeningnummer. Soms aggregeren of anonimiseren we uw persoonsgegevens zodat u niet meer herleidbaar bent als persoon.
1.3 Wat zijn de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking?
Wooncompas verwerkt uw persoonsgegevens slechts op basis van toestemming, ter uitvoering van de overeenkomst, op grond van een wettelijke verplichting of indien er sprake is van een gerechtvaardigd belang:
1.4 Bent u verplicht om persoonsgegevens te verstrekken?
Soms zijn wij wettelijk verplicht om bepaald persoonsgegevens van u te bewaren of te verstrekken, bijvoorbeeld voor de opsporing van strafbare feiten. In veel gevallen is het nodig om een aantal persoonsgegevens van u te gebruiken om u de dienst of het product te kunnen bieden die u bij ons afneemt. In dat geval is het gebruiken van uw gegevens noodzakelijk voor de overeenkomst of de precontractuele fase. Voor sommige extra producten en/of diensten zoal onze nieuwsbrief vragen we eerst uw uitdrukkelijke toestemming voordat we meer persoonsgegevens van u verzamelen, dit kan ook gebeuren als het gaat om meer gevoelige persoonsgegevens zoals het gebruik van een camera. Op deze twee middelen gaan we hieronder wat uitvoeriger in.
Wooncompas maakt in verschillende gevallen gebruik van een nieuwsbrief. Voor het versturen van de nieuwsbrief vragen wij om uw toestemming. Voor het versturen van de nieuwsbrief mogen wij uw persoonsgegevens, die we hebben gekregen voor het huren van een woning, niet gebruiken. Dit komt omdat u de persoonsgegevens heeft afgegeven voor een ander doel dan het versturen van een nieuwsbrief. Als u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief, maakt Wooncompas gebruik van het emailadres dat u heeft opgegeven voor het verzenden van de nieuwsbrief. Wooncompas kan ook uw naam en/of geslacht gebruiken om de nieuwsbrief te personaliseren. Indien u geen nieuwsbrieven meer wil ontvangen, kunt u gebruik maken van de afmeldmogelijkheid die in elke nieuwsbrief is opgenomen.
Wooncompas heeft in de woonwinkel camera’s hangen. Daarvoor hebben we gekozen omdat in de afgelopen jaren een aantal agressie incidenten zich hebben voorgedaan.
Er hangt tevens een scherm in de woonwinkel waarop u kunt zien wat deze camera’s precies filmen. Bij de ingang hangt een bordje waarop het cameratoezicht is bekend gemaakt aan onze bezoekers. Bij het gebruik van de camera worden gevoelige persoonsgegevens verwerkt, namelijk videoopnames van beeld en geluid.
Voor het gebruik van camera’s in portieken en andere gemeenschappelijke ruimten van onze gebouwen verwijzen wij naar ons cameraprotocol.
1.5 Gegevens delen met anderen?
Voor uitvoering van de doeleinden kan Wooncompas persoonsgegevens van betrokkenen met de volgende partijen delen:
a. Aannemer.
b. Deurwaarder.
c. Advocatenkantoor.
d. Externe accountant en taxateur.
e. Administratiekantoor.
f. Zorgpartners.
g. Politie en Brandweer.
h. Gemeenten.
i. Andere woningcorporaties.
1.6 Wie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens?
Wooncompas is als stichting de juridische verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens.
1.7 Heeft Wooncompas een Functionaris Gegevensbescherming??
Wooncompas heeft gezien zijn omvang van ruim 10.000 klanten gekozen voor een interne Functionaris Gegevensbescherming. U kunt onze Functionaris Gegevensbescherming bereiken via het e-mailadres: avg@wooncompas.nl.
2. Welke gegevens verzamelen wij en waarvoor gebruiken wij deze gegevens?
Wooncompas verwerkt gegevens uitsluitend indien dat noodzakelijk is voor het uitvoeren en/of handhaven van de huur- of koopovereenkomst in de meest brede zin. Daarnaast kan Wooncompas deze gegevens verwerken als dat gerechtvaardigd én noodzakelijk is om de belangen van onze organisatie te behartigen en/of de veiligheid van medewerkers, bewoners en/of ingeschakelde derden te waarborgen. De verwerking van deze gegevens vindt plaats binnen de wettelijke kaders en zal niet meer persoonsgegevens omvatten dan strikt noodzakelijk is.
Wooncompas heeft uw persoonsgegevens nodig voor de volgende doeleinden:
Categorieën persoonsgegevens
Wooncompas verwerkt de volgende categorieën persoonsgegevens van u:
Wooncompas kan het Burger Service Nummer (BSN) verwerken in het kader van bijzondere regelgeving, zoals de Wet huurtoeslag en/of de algemene Wet inkomensafhankelijke regelingen.
Wooncompas kan gesprekken opnemen om te gebruiken als trainingsdoeleinden voor haar medewerkers en hiermee de dienstverlening te optimaliseren. Het opnemen van gesprekken ten behoeve van trainingsdoeleinden is geregeld in het Protocol gesprekken opnemen.
Indien en voor zover Wooncompas bijzondere categorieën van persoonsgegevens verwerkt, zal zij niet meer gegevens verwerken dan strikt noodzakelijk.
2.1 Verzamelen van gegevens op de website en in het klantportaal
Wooncompas verzamelt en gebruikt uw persoonlijke gegevens op de website in de eerste plaats om onze (web) diensten aan u te kunnen leveren en om met u te communiceren. Uw gegevens worden daarnaast gebruikt voor het doen van onderzoek en het uitvoeren van analyses, met als doel om onze diensten en onze websites te verbeteren. Wooncompas verwerkt op haar websites de volgende gegevens van u:
Op onze website worden bezoekgegevens bijgehouden. Hierbij kan het IP-adres van uw computer worden geregistreerd en worden gebruikt voor statistische analyses van bezoek- en klikgedrag op de website.
Hiermee willen wij ook de werking van de website waar mogelijk verbeteren.
Op de website en in de applicatie kunnen hyperlinks staan waarmee u de website en/of applicatie verlaat en op de websites en/of applicaties van andere partijen terecht komt. Wooncompas heeft geen zeggenschap over diensten en websites van derden waarnaar wordt gelinkt. Het kan dus zo zijn dat voor deze diensten en websites van derden een andere privacyverklaring geldt. De Privacyverklaring van Wooncompas heeft in dat verband alleen betrekking op informatie die door ons verwerkt wordt. Wooncompas accepteert geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor (de werking en/of inhoud van) diensten en/of websites van derden.
2.2 Cookies
Als er op enige manier gebruik wordt gemaakt van cookies, zijn naast de bepalingen uit deze Privacyverklaring ook de bepalingen uit de Cookie Policy van Wooncompas van toepassing. De Cookie Policy vermeldt welke cookies worden gebruikt en wat het doel van die cookies is. De Cookie Policy is op onze website te raadplegen.
3. Verstrekken van gegevens aan Derden.
Wooncompas verstrekt enkel uw gegevens aan derde partijen die door ons zijn ingeschakeld ten behoeve van de bovenstaande werkzaamheden of aan derde partijen die noodzakelijk betrokken zijn bij de bovenstaande werkzaamheden. Daarbij kunt u denken aan leveranciers, zoals ICT-leveranciers, loodgieters, reparateurs en/of aannemers. Wooncompas verstrekt bijvoorbeeld contactgegevens zodat deze partijen contact kunnen leggen met huurders. In sommige gevallen worden aan derden meer persoonsgegevens verstrekt, bijvoorbeeld aan een deurwaarder ,advocaat of andere woningcorporaties. Daarnaast kan Wooncompas op grond van samenwerkingsconvenanten gegevens uitwisselen met bijvoorbeeld gemeenten, politie, brandweer en zorginstellingen. Dit heeft te maken met het aanpakken van overlast en/of fraude, het voorkomen van (schuld)problematiek of het (in samenwerking met de gemeente) uitvoeren van een publieke taak (zoals het aanvragen van urgentie, het verstrekken van huisvestingsvergunningen of inschrijving in de BRP). De gegevensuitwisseling vindt plaats binnen de wettelijke kaders plaats en zal niet meer persoonsgegevens omvatten dan strikt noodzakelijk is.
Wooncompas treft de vereiste contractuele en organisatorische maatregelen om te verzekeren dat uw gegevens uitsluitend voor bovenstaande doeleinden door de derde partij worden gebruikt.
Wooncompas is op grond van de wet verplicht om in sommige gevallen persoonsgegevens aan derden te verstrekken. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de verstrekking van gegevens aan bevoegde autoriteiten, zoals de Belastingdienst (de externe accountant) en Justitie in het kader van een strafrechtelijk onderzoek. Wij gaan uiterst zorgvuldig met deze verzoeken om.
4. Worden uw gegevens buiten de EU gebracht?
Wooncompas heeft als uitgangspunt om persoonsgegevens alleen binnen de EU te verwerken.
5. Hoe beveiligen wij uw gegevens?
De veiligheid van uw persoonlijke gegevens heeft bij ons grote prioriteit. Uw gegevens die bij ons zijn opgeslagen, worden daarom door ons met passende technische- en organisatorische maatregelen beschermd. Onze medewerkers zijn tot geheimhouding van uw gegevens verplicht. Technische veiligheidsmaatregelen ter bescherming van uw gegevens worden regelmatig gecontroleerd en indien nodig aangepast aan de nieuwste stand der techniek. Deze principes gelden ook voor bedrijven die in onze opdracht en volgens onze aanwijzingen, gegevens verwerken en gebruiken.
6. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Wooncompas bewaart uw gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de verwerking van uw gegevens. Hoe lang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.
Wanneer de termijnen verstreken zijn worden uw gegevens vernietigd door Wooncompas of een door ons ingeschakeld bedrijf dat gespecialiseerd is in de vernietiging van persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk dat ook het vernietigen van gegevens met zorg gebeurt.
7. Welke rechten hebt u op basis van de verwerking van persoonsgegevens?
Indien u vragen, opmerkingen of klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, dan kunt u contact met onze Functionaris Gegevensbescherming opnemen. U heeft daarnaast altijd het recht om:
Een uitgebreide omschrijving van al uw rechten in het kader van de verwerking van persoonsgegevens kunt u lezen in onze informatiesheet: Privacywetgeving en het recht van huurders om persoonsgegevens op te vragen.
Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens die u wilt controleren en/of beïnvloeden daadwerkelijk van u zijn. U kunt uw verzoek sturen naar avg@wooncompas.nl en wij behandelen uw aanvraag binnen vier weken.
8. Klacht indienen bij de bevoegde autoriteit: Autoriteit Persoonsgegevens.
Wooncompas vindt het belangrijk om tevreden klanten te hebben. Ook al doen wij er alles aan om dit na te streven, kan het voorkomen dat u als klant niet tevreden bent. Het is mogelijk om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, indien het gaat om de bescherming van uw persoonsgegevens. Dit kan via: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/contact-met-de-autoriteitpersoonsgegevens/tip-ons
9. Hoe kunt u contact met ons opnemen?
Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze privacyverklaring, dan kunt u contact met ons opnemen.
Als u een klacht heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, dan kunt u uw klacht per mail melden via avg@wooncompas.nl. Meer informatie over ons klachtenbeleid vindt u in de brochure Klachtenregeling.
10. Wijzigingen van de privacyverklaring
Wij behouden ons het recht voor deze privacyverklaring te wijzigingen. Om goed op de hoogte te blijven van de manier waarop wij met uw gegevens om gaan, raden we u aa om zo nu en dan deze verklaring door te nemen.